اهميت خودپنداره و تشريح نظريه هاي خود و خودپنداره
هدف از اين پايان نامه بررسي و تشريح نظريه هاي روانشناسي در مورد خود و خودپنداره مي باشد.
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 84 |
حجم | 113 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | docx |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
توضيحات كامل
هدف از اين پايان نامه اهميت خودپنداره و تشريح نظريه هاي خود و خودپنداره مي باشد.
مارك و مايكل (2013) معتقدند، يكي از اصول بهداشت رواني خودشناسي است. زيرا پندار فرد از شخصيت خود تا اندازه ي زيادي تصور او را نسبت به محيط اطرافش تعيين مي كند. خودپنداره اهميت زيادي در بهداشت روان فرد دارد زيرا درك خود، تعيين كننده ي تصور فرد راجع به محيطش مي باشد. اگر تصور از خود، مثبت و متعادل باشد، شخص داراي سلامت روان است و اگر تصور از خود، منفي و نامتعادل باشد، شخص از لحاظ رواني، سالم شناخته نمي شود. عبارت خودپنداره به عوامل ارزشمندي، همچون خشنودي از زندگي، علاقه به خود و خود ارزشمندي مرتبط است و به صورت مجموعه اي از گرايش ها به خود تعريف شده است، كه نگرش ها و رفتارهاي خود فرد را توصيف و ارزيابي مي كند. خودپنداره تحت تأثير عوامل متعددي، متحول مي شود. بازخورد ديگران به ويژه والدين، تعامل هاي اجتماعي، ارتباط كودك و زمينه هاي محيطي از جمله عواملي است كه مورد بحث بسياري از مؤلفان مي باشد (دان و همكاران، 2009).
به نظر مازلو در همه ي انسان ها تلاش يا گرايش فطري براي تحقق خود وجود دارد. به عقيده ي وي انگيزه ي آدمي به سبب نيازهاي مشترك و فطري است كه، در سلسله مراتبي از نيرومندترين تا ضعيف ترين نيازها قرار مي گيرد. اين نيازها عبارتند از: 1- نيازهاي جسماني يا فيزيولوژيكي؛ 2- نيازهاي ايمني؛ 3- نياز به محبت و احساس تعلق؛ 4- نياز به احترام؛ 5- نياز به تحقق خود كه به صورت نردباني پيش مي رود تا به پنجمين و نيرومندترين نياز يعني تحقق خود مي-رسد. به نظر مازلو خواستاران تحقق خود، نيازهاي سطح پايين ترشان را يعني نيازهاي جسماني، ايمني، محبت و احترام را برآورده ساخته اند. آن ها الگوي بلوغ، پختگي و سلامتند و با حداكثر استفاده از قابليت ها و توانايي-هايشان، خويشتن را تحقق مي بخشند.
اساس نظريه ي آدلر بر اين فرض استوار است كه انسان، در اصل بوسيله ي عوامل اجتماعي برانگيخته مي شودنه عوامل بيولوژيك. به عقيده ي وي ادراك فرد از خود و شيوه ي زندگي اش به علت وجود احساس حقارت، گاهي برايش ناكام كننده است. احساس حقارت، فرد را به تقويت خويشتن پنداري و تحقق نفس خويش وادار مي كند. تغيير در مقاصد و آگاهي هاي فرد، موجب تغيير در الگوهاي رفتاري گرديده و فرد با رها كردن يأس خود، اميدوار شده و خودپنداره ي مثبت را شكل مي دهد. نظريه شخصيت آدلر، ديدگاهي اجتماعي و غايت نگر است كه انسان را موجودي خلاق، مسئول و در حال پيشرفت مي داند. عقيده ي زيربنايي اين نظام آن است كه رفتار، معمولا ندانسته به وسيله ي تلاش-هايي هدايت و كنترل مي شود كه درصدد جبران احساس حقارت هستند (پروين و جان، بدون سال؛ ترجمه ي محمد جعفر جوادي و پروين كديور، 1386: 148).
فهرست مطالب
تعريف نظري خودپنداره
تعريف عملياتي خودپنداره
- 2-2-4- خودپنداره 2
2-2-4- 1- ماهيت خودپنداره 2
2-2-4-2-تاريخچه ي خودپنداره 5
2-2-4-3 علل پيدايش پديده خود و خودپنداره 7
2-2-4-4-تعريف خودپنداره 10
2-2-4-5-ديدگاههاي نظري در مورد خود و خودپنداره 15
2-2-4-5- 1- نظريه ي راجرز خود و خودپنداره 15
2-2-4-5-2-نظريه ي مازلو خود و خودپنداره 19
2-2-4-5-3-نظريه ي آدلر خود و خودپنداره 20
2-2-4-5-4-نظريه ي كوپراسميت خود و خودپنداره 21
2-2-4-5-5-نظريه ي آلپورت خود و خودپنداره 23
2-2-4-5-6-نظريه ي ويليام جيمز خود و خودپنداره 23
1) خودپندارهي بنيادي 24
2) خودپندارهي ناپايدار ( گذرا): 24
3) خودپندارهي اجتماعي 25
4) خودپندارهي آرماني 26
2-2-4-5-7-ديدگاه اسلام 28
2-2-4-5-8-ساير ديدگاهها 29
1) ديدگاه اجتماعي 29
2) ديدگاه شناختي 30
3) ديدگاه شناختي اجتماعي 30
2-2-4-6- خودپنداره و عزت نفس 31
2-2-4-7- انواع خودپنداره 33
2-2-4-8- تفاوتهاي جنسي در تصوير بدني 36
2-2-4-9- عناصر خودپنداره 37
ساراسوت خودپنداره را داراي شش بعد زير ميداند: 38
2-2-4-10- تأثيرات خودپنداره بر رفتار 39
- 2-3- پيشينهي پژوهشي 41
2-3-1- تحقيقات انجام شده در خارج از كشور 41
2-3-2- تحقيقات انجام شده در داخل كشور 45
منابع و مآخذ
منابع فارسي
منابع انگليسي
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود